Manual för att starta nyanställningsärenden via Primula
För att en ny medarbetare ska kunna få sitt anställningsbeslut och läggas upp i lönesystemet, behöver ett digitalt nyanställningsärende skapas. Detta görs av personalrollsinnehavare, efter information från rekryterande chef. I manualen för nyanställningsärenden kan personalrollsinnehavare hitta information om hur rutinen för nyanställningar ser ut och hur det digitala formuläret ska fyllas i. För frågor kring anställningar kan man alltid kontakta personalavdelningen.
(Observera att ”nyanställning” i Primula används när någon är ny vid SLU, när någon som redan är SLU-anställd ska få en ny SLU-anställning eller för alla anställningar då medarbetaren är över 65 år. Vid förlängning av tidsbegränsade anställningar används istället formuläret ”bemanningar” i Primula självservice)
Manual som PDF.
Checklista för bilagor till nyanställningsärenden.
Förlängningsärenden/bemanningsärenden via Primula
Personalrollsinnehavare handlägger bemanningsärenden/förlängningsärenden via Primula självservice. Lathunden nedan innehåller instruktioner hur man startar upp dessa ärenden:
- Förlängning tidsbegränsad
- Förlängning tillsvidare
- Ändrad lön
- Ändrad omfattning (tillsvidare)
Lathund för förlängningsärenden/bemanningsärenden i
Primula självservice
Tillfällig ändrad omfattning i Primula
Rutinbeskrivning vid tillfällig ändring av en medarbetares omfattning.
Ärendesökning i Primula
Lathund för ärendesökning i Primula självservice
Kompetenshantering i Primula
Manual - registrera kompetens
Ta fram och räkna anställningstid
Lathund - räkna anställningstid genom personalredovisning
Registrering av nära anhörig i Primula
Ni som vill ha ett register av nära anhörig till anställda för att använda om ni behöver kontakta hen vid eventuellt sjukdomsfall eller olyckshändelse kan läsa instruktionerna nedan. Den anställde ska själv registrera det i Primula självservice. Om SLU lagrar information om nära anhörig måste det skickas information till den registrerade i enlighet till artikel 6.1.d i dataskyddsförordningen (GDPR). Se instruktioner nedan för hantering:
Det går att ta ut en lista på medarbetare och deras registrerade anhöriga i Primula självservices Rapportgenerator, välj Anhörig information i rullistan.
Vi har tyvärr inget system idag där det går att registrera stipendiater eller annan extern resurs.