Kontaktinformation
Tentamensservice är bemannat vardagar 08.00-16.00 och nås via e-post: tentamen@slu.se samt via telefon: 018-672900.
Vill du plugga på SLU?
Här hittar du som ännu inte är student på SLU information om SLU:s utbildningar och hur du söker till dessa.
Driftinformation
Kommer du inte in på din kurssida/programsida eller ligger Mina studier nere? Här får du aktuell driftstatus. Vid frågor, kontakta IT-stöd.
Här hittar du som student på SLU information om vad som gäller vid tentamen på SLU. Fr.o.m. höstterminen 2019 är det obligatoriskt att anmäla sig till tentamen i Ladok Student samt visa giltig legitimation vid tentamenstillfället för att få skriva.
Fr.o.m. HT 2019 är anmälan till all tentamen obligatorisk. Du ska anmäla dig senast 10 vardagar före tentamenstillfället.
För att bli insläppt i tentamenslokalen behöver du utöver att vara anmäld också kunna styrka din identitet med giltig ID-handling. Legitimation ska ligga på bänken under hela examinationen.
Funktionen tentamensservice hanterar tentamensvakter, lokalfrågor kring tentamen samt de faktiska tentamenshandlingar och de rutiner som finns kring hantering av dessa.
Har du frågor kring anmälan, särskilda behov, utlämning av tenta eller omprövning ska du i första hand vända dig till din kursledare eller en kursadministatör på institutionen.
Om du har behov av medicinsk elektronisk utrustning under tentamen ska du kontakta SLU tentamensservice via mejl tentamen@slu.se och ange vilken typ av utrustning du behöver samt dina kontaktuppgifter.
Du kan få möjlighet till anpassad tentamen. Det kräver rekommendation av samordnaren av särskilt pedagogiskt stöd.
Anpassad tentamen kan innebära att du får förlängd skrivtid, använder dator med talsyntes och rättstavningsprogram, skriver i mindre grupp eller gör en tentamen uppdelad på två tillfällen.
Du som har beslut och rekommendation från SLU om särskilt pedagogiskt stöd och önskar anpassad examination ska kontakta kursledaren eller kursadministratören heltst vid kursstart, dock senast 15 vardagar före examinationen. Examinatorn beslutar hur en eventuell anpassad tentamen ska genomföras.
Om du har rätt till särskilt stöd vid tentamen och vill utnyttja din rättighet behöver du också anmäla detta till tentamensservice senast 15 vardagar före tentamenstillfället genom att följa anvisningarna och länken i din anmälan till tentamen i Ladok Student.
OBS! Det är mycket viktigt att du återgår till sidan i Ladok och slutför din anmälan efter att du har skickat iväg formuläret om anpassad tentamen. Detta för att säkra din skrivplats.
SLU arbetar aktivt mot fusk och plagiering. SLU får vidta disciplinära åtgärder mot studenter som fuskat eller gjort något annat av det som anges i Högskolefördningens kapitel 10.
Resultatet från tentamen anslås senast 15 vardagar efter tentamenstillfället (undantag kan förekomma). Vid utlämning av tentamen på meddelad plats och tid- medtag giltig ID-handling.
Om betygsbeslut innehåller en uppenbar oriktighet (skrivfel, räknefel) eller om student ifrågasätter rättningen bör student istället begära kopia av sitt prov. Begäran om omprövning av beslut sker skriftligen.
Läs mer i SLU:s Utbildningshandbok.
Tentamensservice är bemannat vardagar 08.00-16.00 och nås via e-post: tentamen@slu.se samt via telefon: 018-672900.
SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, har verksamhet över hela Sverige. Huvudorter är Alnarp, Uppsala och Umeå. SLU är miljöcertifierat enligt ISO 14001.
Telefon: 018-67 10 00 • Org nr: 202100-2817 • Om webbplatsen • Vid KRIS