En administrativ roll är en samling likartade administrativa arbetsuppgifter som ska utföras för varje institutions/motsvarande räkning. Till varje administrativ roll finns kompetenskrav knutna.
De administrativa arbetsuppgifter som i första hand är definierade är de vars ansvar åligger institutionerna/motsvarande och som ingår i någon av de universitetsövergripande processerna (arbetsflödena), d.v.s. de arbetsflöden som innehåller aktiviteter som utförs både centralt på universitetsadministrationen och på institutionerna/motsvarande. Det är viktigt att komma ihåg att de administrativa rollerna inte är en arbetsbeskrivning utan att det finns flertalet andra administrativa arbetsuppgifter som utförs på institutionerna/motsvarande och som inte är definierade här. En administrativ roll är inte heller en befattning.
En administrativ roll kan tilldelas en eller flera personer på en institution/motsvarande eller underliggande organisatorisk enhet. Det är också möjligt att samordna rollinnehavandet så att en person innehar en specifik roll för flera institutioners/motsvarande räkning. En person kan också inneha flera administrativa roller så länge kompetenskraven är uppfyllda.
Kompetenskrav
Kompetenskraven är av olika sort; formell utbildning, generella kunskaper och SLU-anpassade kunskaper. Den formella utbildningen och i många fall de generella kunskaperna ses som förkunskaper för att inneha en administrativ roll. Dessa ska uppfyllas vid tilldelning av den administrativa rollen. I vissa fall, där det framgår i kompetenskraven, kan kunskaperna som anges i kompetenskraven ersättas med motsvarande kompetens. De SLU-anpassade kunskaperna erhålls genom intern kompetensutveckling i form av internt utbildningsmaterial eller internutbildningar som erbjuds kontinuerligt.
Vid det första införandet av de administrativa rollerna på institutionerna/motsvarande kan de kompetenskrav som ses som förkunskaper för en administrativ roll ersättas med motsvarande kompetens. Däremot ska förkunskaper som finns definierade i kompetenskraven för en viss administrativ roll uppfyllas vid tilldelning av roll i framtiden, exempelvis vid nyanställning.
För ytterligare beskrivning och kompetenskrav för de enskilda rollerna, klicka på aktuell roll nedan.
Beskrivning av roller