Nedan presenteras rutiner för rekrytering och antagning till forskarutbildning vid SLU. För en mer utförlig beskrivning av antagningsprocessen, se SLU:s antagningsordning för utbildning på forskarnivå.
Här hittar du en pdf-version av nedanstående för utskrift.
Rutiner för antagningsärenden
1. Institutionen annonserar utbildningsplatsen i ReachMee.
2. Institutionen gör urval och bestämmer toppkandidater samt genomför intervjuer med dessa. OBS - inför intervjun ska toppkandidaten/erna uppmanas att skicka in/ta med sig vidimerade kopior av följande dokument:
* För antagning efter 1 juli 2018 gäller följande för att få behörighet motsvarande engelska B/6:
- att sökande har motsvarande 60 hp från kurs/program med engelska som undervisningsspråk från lärosäte i EU/EES/Schweiz eller engelskspråkigt land.
Observera att sökande med svenska meriter och sökande med utländska meriter har olika rutiner för vidimeringen.
3. Dokument som nämns under punkt 2 skickas sedan från institutionen till Utbildningsavdelningen i pappersformat. Ange även projekt-ID i ReachMee samt namn på kontaktperson på institutionen.
Skicka dokumenten till:
Utbildningsavdelningen
Box 7010
750 07 Uppsala
Kuvertet ska märkas ”Doktorandansökningar för granskning”.
Efter att bedömningen är gjord skickar Utbildningsavdelningen tillbaka ansökan samt bedömning till kontaktpersonen via post.
4. Rekommendation om antagning inklusive bilagor skickas från institutionen till respektive fakultet.
OBS: Doktoranden kan inte ansöka om upphållstillstånd förrän fakulteten tagit beslut om antagning. Det kan ta 3-4 månader att få uppehållstillstånd. Se Krav för uppehållstillstånd för studier - Migrationsverkets information
5. För att bereda ett förslag om anställning som doktorand behöver personalavdelningen följande (gäller alltså bara för doktorander som ska anställas vid SLU):
- Förslag om anställning.
- Doktorandens vidimerade kopior i original.
- Meritsammanställning av kandidater.
- Yttrande/motivering till val av kandidat.
- Konteringsuppgifter för anställningen.
FAQ – Vanliga frågor
1. Utbildningsplatsen har inte varit utlyst - behövs ett SLU ID-nummer ändå?
Ja! Alla ansökningar behöver ett SLU ID-nummer. Om utbildningsplatsen inte har varit utlyst finns två olika sätt att skaffa ett SLU ID-nummer.
A. Blivande handledare vid NJ- och VH-fakulteten får ett SLU ID-nummer efter begäran av utbildningshandläggare vid respektive kansli.
B. Blivande handledare vid LTV- och S-fakulteten får ett SLU ID-nummer för antagning genom att kontakta Registrator i Alnarp respektive Umeå.
2. Varför behöver Utbildningsavdelningen vidimerade kopior?
Enligt SLU:s antagningsordning för utbildning på forskarnivå har Utbildningsavdelningen i uppdrag att kontrollera äktheten av examensbevis samt språkintyg.
För att göra det behöver Utbildningsavdelningen kunna intyga att inga ändringar gjorts mellan originalet och kopian på vilken bedömningen baserar sig på.
3. Accepteras digitala kopior?
Nej. En digital kopia är en kopia av en vidimerad kopia eller ett original och accepteras inte. Utbildningsavdelningen kan inte intyga äktheten av en digital kopia eftersom det är omöjligt att veta om några ändringar gjorts från originaldokumentet.