Kontaktinformation
Johan.Toren@slu.se, planeringsavdelningen, 018-672219
![]() |
|
Close Help |
Vill du plugga på SLU?
Här hittar du som ännu inte är student på SLU information om SLU:s utbildningar och hur du söker till dessa.
Driftinformation
Kommer du inte in på din kurssida/programsida eller ligger Mina studier nere? Här får du aktuell driftstatus. Vid frågor, kontakta IT-stöd.
Driftinformation
Kommer du inte in på din kurssida/programsida eller ligger Mina studier nere? Här får du aktuell driftstatus. Vid frågor, kontakta IT-stöd.
Här hittar du information om hur du bör göra om det är något som du tycker är fel eller inte fungerar som det borde.
Försök att lösa eventuella problem direkt med ansvarig lärare. Kontaktuppgifter till kursledare ska finnas på respektive kurshemsida. Om detta inte fungerar eller om du av andra skäl inte vill ha kontakt med läraren, kan du kontakta institutionens studierektor (motsvarande) eller chef (prefekt). Kontaktuppgifter ska finnas på institutionernas webbsidor.
Om du vill framföra generella synpunkter eller klagomål som gäller en kurs, sker detta bäst genom kursvärderingen som genomförs efter varje kurs. Läs mer under rubriken Kursvärderingar.
Betygsbeslut kan inte överklagas. Det innebär att det inte finns någon rätt att få någon annans bedömning, men du har rätt att begära omprövning av betygsbeslut hos examinator. Läs mer om omprövning av betygsbeslut i utbildningens regelsamling, avsnitt 6. Examination och betyg.
Kontakta den programstudierektor (motsvarande) som har ansvar för programmet. Kontaktuppgifter ska finnas på respektive programsida på studentwebben. Om detta inte fungerar eller om du av andra skäl vill lyfta frågan till ansvarig fakultet, kan du kontakta din studentkår eller utbildningsledaren vid aktuellt fakultetskansli.
Om du vill framföra generella synpunkter eller klagomål som gäller ett utbildningsprogram, har du möjlighet att göra det genom programvärderingen som genomförs när du är färdig med utbildningen.
Om du känner dig utsatt för diskriminering eller trakasserier kan du vända sig till studievägledare på Student- och utbildningsservice genom att ringa 018-67 28 00 eller e-posta till likabehandling@slu.se. Läs mer under rubriken Likabehandling.
Om du har klagomål på beslut i ett utbildningsärende, t.ex. antagning, tillgodoräknande, examensutfärdande, rekommenderas följande: Kontakta beslutsfattaren om skälen för beslutet behöver förtydligas. Vissa beslut kan överklagas, se nedan.
Du kan också vända dig till studievägledare på Student- och utbildningsservice med generella frågor om det är något som du tycker är fel eller inte fungerar som det borde. Du kan ringa 018-67 28 00 eller e-posta studievagledning@slu.se.
Följande beslut med anknytning till utbildning på grundnivå och avancerad nivå kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan (högskoleförordningen 12 kap. 2 §):
Ett beslut överklagas skriftligt. I överklagandet ska du ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslutet som du begär. Överklagandet ska vara ställt till Överklagandenämnden för högskolan, men skickas till SLU, Box 7070, 750 07 Uppsala. Överklagandet ska ha inkommit till SLU inom tre veckor från den dag du fick del av beslutet.
Universitetskanslersämbetet (UKÄ) är en statlig myndighet som bl.a. följer upp och granskar hur universitet och högskolor tillämpar lagar och förordningar, för att därigenom bevaka studenternas rättssäkerhet.
Den som inte är nöjd med SLU:s åtgärder kan göra en anmälan till Universitetskanslersämbetet. UKÄ vill helst att du själv har uttömt alla möjligheter till att lösa problemet på plats innan du anmäler det till dem. En del ärenden som rör högskolan ska anmälas till andra myndigheter, beroende på vilken typ av ärende det gäller. Läs mer på UKÄ:s webbplats.
Johan.Toren@slu.se, planeringsavdelningen, 018-672219
Vill hittar jag mer information?
SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, har verksamhet över hela Sverige. Huvudorter är Alnarp, Uppsala och Umeå.
Telefon: 018-67 10 00 • Fax: 018-67 20 00 • Org nr: 202100-2817 • Om webbplatsen • Vid KRIS